نگاه کنید به اپیکوروس
اَبوعلی مسکویه تاریخنویس، فیلسوف، ادیب و پزشک ایرانی قرنهای چهارم و پنجم هجری قمری است. نام او ابوعلی احمد و نام پدرش محمّد است. چون خاندانش اهل مُشکویه، از توابع رِی، بودهاند به آنجا منسوب شده است. از او کتابهایی به زبان عربی در زمینههای تاریخ، فلسفه و اخلاق بر جای مانده است.
اَبوحَیّانِ تُوحیدی فیلسوف، ادیب و نویسندۀ ایرانی قرن چهارم هجری قمری است که در ادبیات عرب استاد بود و از اندیشههای فیلسوفان یونانی و ایرانی آگاهی فراوان داشت. نامش علی بود و به اَبوحَیّان تُوحیدی شهرت یافت.
نگاه کنید به ابو علی مسکویه
اِبنِ رُشد (595-520 ھ ق) فیلسوف، پزشک و دانشمند مسلمان است. نامش اَبوالوَلید محمّد، نام پدرش احمد، و نام پدربزرگش محمّدبنِ رُشد بود. بههمینسبب به اِبنِ رُشد شهرت یافته است.
قیاس یکی از روشهای استدلال منطقی است که با آن از آگاهیهای کلی میتوان به نتایج جزئی رسید. از این روش در منطق برای کشف مجهول از معلومات استفاده میشود و به آن استدلال قیاسی میگویند. گاهی از اطلاعات جزئی که از مطالعۀ اشیا و پدیدهها بهدست آوردهایم به نتیجهای کلی میرسیم؛ مثلاً با مطالعۀ بعضی از مدارهای سیارههای منظومۀ شمسی به این نتیجۀ کلی میرسیم که تمام سیارههای منظومۀ شمسی مدار بیضیشکل دارند. این نوع از استدلال، استدلال استقرایی نامیده میشود. گاهی نیز از اطلاعات کلی که بهشکل قانون درآمدهاند استفاده میکنیم و به نتیجهای جزئی میرسیم. مثلاً اگر دانشمندان از راه مطالعه و مشاهده و آزمایش به این نتیجۀ کلی رسیده باشند که «همۀ مواد دارای وزن هستند»، اگر مادهای جدید بهدست آید، بدون آزمایش میتوان حکم کرد که آن ماده هم وزن دارد. بااینحال نتیجۀ هر قیاسی همیشه درست نیست و قوانینی برای این نوع استدلال وجود دارد که در فن منطق بهطور دقیق بیان شده است.